Man har bara ett liv..

Publicerad 2008-06-27 23:34:43 i Allmänt,





Jag vill bli frisk.. jag vill så gärna bli frisk.
Jag kommer ge allt och ta alla krafter jag har till att bli frisk.
Jag vill kunna ha kul igen och kunna roa mig UTAN sprit.
Det kommer bli ett helvete det vet jag också,men man måste
kämpa, annars kommer man ingenstanns i livet och det vet ni också!

Det är samma sak med skolan, den är skitjobbig men man MÅSTE för att man ska kunna
överleva i den här världen. Jag gjorde misstaget att hoppa av i mitten av ettan.
Det gör nu att jag får börja om ettan i höst men nu har jag kommit in
på rätt linje,vilket är FRISÖRLINJEN som jag alltid velat gå men inte haft betygen till det.
Nu har jag pluggat upp dom och kommer in, jag är överlycklig.

Så nu har skolan ordnat sig och nu är det bara mina psykiska problem
jag måste ta tag i. Så imorgon skall jag till Maria ungdom igen eftersom jag
ska fortsätta med vården men nu blir det Öppenvård, att man går dit
varje dag och tar kissprov,blåstest och puls/tryck.

Jag kommer inte sluta kämpa förän jag är helt ren&frisk.
Jag ska klara det, jag KOMMER klara det.. Men jag behöver all stöd jag kan få.
Jag vet nu hur svårt det är,jag har ju varit med om det själv, att sitta instängd och
inte få göra vad man vill.. Men det var nyttigt för mig att få uppleva det och samtidigt
få hjälp med mitt eget. Ni som har samma problem eller liknande problem,sök hjälp..
Dem som jobbar med narkotika/alkohol eller vad som, vet ju vad det handlar om
och dem vill bara hjälpa dig, inte skada dig.

Jag vill bli lycklig igen,det kommer jag bli.
Men det kommer ta lång tid innan jag kan le sådär igen..
Gör ont att känna att jag inte kan glädjas åt någonting längre.
Dem som har stöttat mig mest är Yasmin,Jesper,Nicolas,Mamma&Min storasyster.
Er kommer jag tacka om 10 år då jag kommer ha ett bra jobb,
ha bra med pengar,en egen bostad och må riktigt bra.

Det är denna tid som är jobbigast, att behöva känna att jag
vill ha sprit hela tiden och tillochmed kunna börja gråta av
att jag inte får det i mig. Men det är bara att kämpa,inte falla
för grupptryck o.s.v, bara skita i att folk vill ha med en överallt.

Jag måste börja tänka på min hälsa och mitt eget liv,istället för
att tänka på vad alla andra gör hela tiden.
Jag är på rätt köl nu som det heter och jag känner att allt kan sluta bra.

Men med ett enda litet snesteg kan allt gå åt pipsvängen och
jag faller tillbaka i all skit. Så ett enda litet "du kommer klara det Emelie"
kan göra så otroligt mycket för mig, det värmer i hela min kropp
att se hur många som kommenterar i min blogg och säger
hur stark jag är,för sånt behövs... det behövs hela tiden.

En sak ska ni veta,jag skriver inte här för att få tröst eller att ni skall
tycka synd om mig. Jag skriver för att jag behöver få ur mig allt jag har
att säga och dessutom det viktigaste : att hjälpa folk i samma
situation, att dem ska få hjälp..

Jag trodde att folk ville mig illa,men dom ville mig bara väl.
Det är svårt att inse att man har problem, det är jättejobbigt,men det blir bara bättre
och bättre för mig med tiden.. Tiden läker sår,men inte alla sår.. därför behöver man ilte hjälp
med det som inte tiden kan göra något åt.

Jag finns alltid här för någon som vill prata allmänt eller om något problem..
Man kan säga.. Been there done that..
Jag vet hur det funkar nu,och jag kommer fortsätta gå på öppenvård tills
jag är frisk och inte känner att jag behöver något.
Jag skall också försöka sluta röka,eftersom det också är ett beroende som
absoluuuuut inte är bra för kroppen.


Jag ska klara det här,det lovar jag er.
Skaffa hjälp innan det är försent,det gjorde jag.. och allt har löst sig nu.
Det är mycket kvar för mig,men jag kommer lyckas & det kommer du också göra om du söker hjälp nu.
Sov gott allesammans,skriver om hur det gick imorgon! MASSOR med kramar. / Emelie

Kommentarer

Postat av: Sabina

Publicerad 2008-06-28 01:40:28

Vad bra att du insåg själv, det är inte många som gör det. Du ska vara stolt över dig själv. Lycka till:) Du kommer klara det.

Postat av: E

Publicerad 2008-06-28 02:17:08

jag har läst din blogg väldigt länge och verkligen gillar att läsa den. jag tycker att du ska va stolt över dig själv att verkligen ta ett sånt steg och göra det här. bara att inse allt gör en stor skillnad och du kommer klara detta!

att verkligen ta tag i saker har jag själv haft väldigt svårt med men när man ser och hör att andra klarar det så är allt jag tänker att jag och kan klara det, ville bara säga det och igentligen säga tack. genom att läsa det du har skrivit och att du är på bra väg att lyckas så vill jag så gärna lyckas med saker jag med.

ha det bra och hoppas allt fortsätter som det gör!:)

Postat av: anonym

Publicerad 2008-06-28 02:58:24

emelie dahlberg, jag tycker du verkar som en otroligt stark människa. men tror du inte det skulle hjälpa att inte skriva om allt i din blogg? att ordna saker på egen hand (och såklart från nära och kära) jag vill inte låta dryg eller okänslig på något sätt, för jag kan inte säga att jag förstår helt, faktist. men du säger att du hatar att folk går och snackar bakom ryggen på dig, men om dom gör det, då är dom ju inte dina vänner? vilka människor snacka inte bakom ryggen? jag tror ärligt inte det blir mindre prat bara för du skriver som det är i bloggen. fast jag kan förstå att det kan va ett slags terapi och skriva hur man mår osv. men jag menar, det är folk som knappt känner dig som läser bloggen (tex jag) vill du att vi ska veta allt som pågår i ditt liv? då blir det ju ännu mer prat. du borde ha en blogg med kod där bara dom du ltiar på kan läsa.

för jag tycker inte du är värd att folk ska läsa om ditt liv och dina problem, det ska finnas en gräns. dom flesta läser inte för att dom bryr sig, utan för att dom är nyfikna, skballer helt enkelt, alla ä lskar det. alla är inte goda medlidande människor. eller medlidande kanske dom är, men dom kan intehjälpa dig med ditt medlidande, du säger juatt du ska klara det här och ta tag i det. låt inte folk veta vad som händer då. låt dom undra, låt dom snacka skit, dom är inte värda att veta.

ta inte det här jag kommenterat på fel sätt, jag vill bara få dig tänka om, för från vadjag läst tycker jag inte du är värd att folk ska veta för att dom är nyfikna, sånna här situationer ska inte tas så. din blogg tycker jag inte ska tas som en skvaller tidning. folk är vidriga och dumma i huvudet. kom ihåg det..

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-06-28 16:26:09

du är sååå jävla stark och gudarna säger att du komme klara detta. men hur började allt med att du drack hela tiden hade du jobbigt hemma?

Postat av: Mamma

Publicerad 2008-06-28 22:10:04

Skriv så mycket du vill och vad du vill i din blogg gumman. Hellre en skrivande dotter med känslor och tankar som kan "smitta av sig" positivt till andra, än en blogg som bara tar upp festande och allt det ytliga och känslolösa.



Sedan att vissa skriver att "du inte dricker mer än någon annan på denna jord" är just de uttryck du absolut inte ska läsa och lyssna till.

Sådant skriver människor som själva antagligen har problem men inte bryr sig om att åtgärda dom.



Du har valt helt rätt min älskade dotter.

Ett friskt liv, utan tillsatser !



Stoooor kram

Postat av: alma

Publicerad 2008-06-28 22:14:56

jag kom in på din blogg av en slump, och ville bara säga att det är sjukt starkt att du vågar ta tag i det, berätta det och vara så ärlig mot dig själv, så lycka till, du kommer klara det med allt stöd du får.

Postat av: Josefine

Publicerad 2008-06-28 22:26:39

Du är så stark tjejen!

Hoppade också av 1an i höstas pga ätstörningar och annat..

Herregud, känner verkligen med dig & om du någon gång skulle vilja prata med en total främling så tveka inte, skriv till mig, jag är en bra lyssnare!

Kram!

Postat av: Josefine

Publicerad 2008-06-28 23:52:44

eller kom förbi donken nån dag och ta en burgare, du lär väl ändå hälsa på nicolas någon dag ;)

Postat av: S

Publicerad 2008-06-29 01:51:34

Emelie, Jag ser dig som en idol du är inte bara stark, du är mer än stark du inser hur farligt det är med alkohol och att du kom på det innan det är försent. Många i min egen släkt har dött av alkohol så jag säger bara lycka till och jag vet att du kommer klara det

Postat av: Felicia

Publicerad 2008-06-29 18:28:09

Söt du är.

Du verkar stark och jag tror absolut att du kommer att klara det här.

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-06-29 19:30:05

håll ut!

Postat av: Lisen

Publicerad 2008-07-01 11:36:12

Emelie, ville bara säga att du verkar ha bestämt dig för att klara det här och då kommer du klara det också! Din mamma verkar vara en underbar person som stöttar dig, ser i inläggen hur mycket hon bryr sig. Om ändå jag hade haft det stödet när jag behövde det som mest. Men nu har jag blivit helt frisk från mina ätstörningar och vet att du kommer klara det här. Ta en dag i taget så ska du se att allt kommer bli bra! Tror på dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Ziperall.fi